Siden sidst opdateret 2010.11.12

Jørgen J. Skov


CV
Faldskærm
Dykning
Ski
Motion
Karate
Motorcykel


CV


Realeksamen i 1969. Uddannet automekaniker med bronzemedalje i 1973. Automekaniker for Simon Spies og senere Janni Spies fra 1980 til 1985. Fra 1985 og frem har jeg løbende taget EDB uddannelse på aftenskole. Jeg har også taget en uddannelse som automatikmekaniker (hydraulik, pneumatik, elektriske styringer, højspænding), da især mine tommelfingre ikke mere kunne holde til vinterkulden som automekaniker. I 1992 blev jeg ansat som vikar i det daværende FinansSupport, hvor jeg efter 14 måneders vikararbejde blev fastansat. Firmaet blev senere delt, og jeg fortsatte i det nye IT-Support, der nu var et rent EDB-firma. Dette firma blev den 1. januar 2000 opkøbt af WM-data, hvor jeg blev ansat i afdelingen InfraStructure. WM-data blev senere opkøbt af engelske Logica. Sidst i juni 2009 blev jeg fyret pga. manglende arbejde forårsaget af finanskrisen. Den fyring var nok noget af det bedste, der er sket for mig. I dag arbejder jeg på Frederiksberg Rådhus med ansvar for hele kommunens softwaredistribution og pakkeudvikling. Et arbejde jeg er utrolig glad for.

Jeg er IBM Certified Systems Expert i operativsystemet OS/2 Warp og Microsoft Certified Systems Engineer (MCSE+I) i operativsystemet Windows NT 4. Jeg har også adskillige kurser i Windows 2000, Exchange 2000, Windows XP, SMS og MSI repakketering.

Mit primære arbejdsområde har siden midten af 1998 været softwaredistribution, både i OS/2 og Windows NT miljøer. I dag er det dog kun Windows miljøer, der er aktuelle. Jeg har tidligere arbejdet en del i marken med problemløsning hos kunder, men i dag er det SCCM og softwarerepakketering i Frederiksberg Kommune, det drejer sig om.

Fritid: Min dejlige kone og søn. Alpinski, faldskærm, dykning og langdistanceløb. Computere og netværk. Motorcykler.

Til top

Faldskærm


Mit første faldskærmsspring fik jeg den 27. marts 1982 over Trundholm Mose i Nordsjælland.

Pr. 12.11.2010 har jeg logget 1052 spring. Største samlede formation, jeg har været i, er på 22 mand.

Jeg har sprunget fra et meget stort antal forskellige fly og helikoptere og har 3 gange sprunget fra varmluftballon. De mest kuriøse fly, jeg har sprunget fra, er en Junker 52 (JU-52), et 3 motoret passagerfly fra 2. verdenskrig og en Tiger Moth, et biplan fra 1930'erne. Mine smukkeste spring er et natspring i udkanten af Krakow/Polen, et gletcherspring fra 4000 meter med landing i 2.700 meters højde og mine wingsuitspring over Zell am See.

I dag er det flyvning i wingsuit, der har min store interesse. At flyve i stedet for at falde er en helt speciel oplevelse. Prøv det og nyd det. Jeg har pt. knap 100 wingsuit spring og har været med i et 50 mands forsøg. Største formation, hvor jeg var på plads, var et 38 mands forsøg. Jeg har 2 wingsuit dragter. Den primære er en S-Fly Expert og reservedragten er en Birdman GTI.

I 2003 blev jeg dansk POPS mester.
I 2004 deltog jeg i det 7. POPS World Meet i Gruyère, Schweitz.
I 2006 deltog jeg i det 8. POPS World Meet i Eloy, AZ, USA. Her fik jeg en 5. plads i "Sport Accuracy".
I 2008 deltog jeg i det 9. POPS World Meet i Toogoolawah, Australien. Jeg blev også dansk POPS mester for 2. gang.
I 2009 blev jeg dansk POPS mester for 3. gang.
I 2010 deltog jeg i det 10. POPS World Meet i Reggio Emilia, Italien. Bedste resultat blev en 10. plads i "Sport Accuracy".

Til top

Dykning


Dykning startede jeg med i 1992. Det første åbentvandsdyk fik jeg den 7. marts 1993 og CMAS 2-stjerne certifikatet var i hus senere på året.

Pr. 2010.11.12 har jeg logget 360+ dyk, hvoraf de 19 er lavet på og nær Similan og Surinam øerne i Thailand, 14 på Great Barrier Reef i Australien, 13 på Filippinerne, 6 på Island, 5 i Kroatien, 9 på Hawaii, 11 på Malta og 17 i Rødehavet. At dykke på tropiske koralrev i dejlig varmt vand blandt myriader af fisk er en betagende oplevelse, der faktisk ikke kan blive større. Her har jeg set havskildpadder, muræner, blæksprutter, napoleonfisk, dragefisk, havslanger, skorpionfisk, stenfisk, frogfish, hajer, mantaer, andre rokker og mange mange andre arter.

Dybeste dyk til dato er på 58 meter og er foretaget i "Bottleneck Cave" på Malta.
I sommerferien år 2000 var jeg på Galapagos-øerne, 1000 km vest for Ecuador. Da prisen for kvalitetsdykning (60.000 kr. for Else, Anders og jeg) var enorm, nøjedes jeg med at snorkle, men jeg kan til enhver tid anbefale andre at tage på dykkertur her. Som snorkeldykker så jeg alligevel både haj, blæksprutte, havskildpadder og mange arter af eksotiske fisk og bunddyr. Endvidere legede jeg med søløveunger og pingviner. Det er absolut et af verdens bedste dykkersteder og berømt for sine mange hammerhajer.

I juni 2005 besøgte jeg for første gang "Ubådsmassakren 1915" i farvandet mellem det sydlige Öland og hovedlandet Sverige. Det var en forrygende tur med 5 super dyk på 3 vrag. I juni 2006 besøgte jeg for anden gang "Ubådsmassakren 1915". Det blev igen en forrygende tur med 8 super dyk på 4 vrag i det skønneste vejr, igen med god stemning hos alle og dejlig mad om aftenen. Alle fremtidige vragture vil blive målt op mod denne. Alligevel fik jeg igen en forrygende vragtur i juni 2007, hvor jeg på 7 dyk besøgte 6 nye vrag syd for Sverige. I 2008 var det vrag omkring Anholt, der stod på menuen. Her var vi lidt mere uheldige med vejret, men jeg fik da 5 dyk på 5 nye vrag. I 2009 gjaldt det vrag omkring Bornholm. Her blev det til 4 dyk på 3 vrag plus 2 naturdyk. Et af de besøgte vrag var "Fu Shan Hai", Nordeuropas største vrag med sine 225 meters længde. I 2010 gik turen til Kristiansand i Norge, hvor jeg bl.a. var nede på Seattle (55 meters dybde i 6 grader varmt vand) og et Dornier 18 flyvrag.

Dykkene 2005-2008 blev foretaget fra det gode skib M/S Wotan, bygget i 1942.

I 2003 blev jeg uddannet Nitrox-dykker.
I 2004 blev jeg uddannet CMAS 3* dykker.
I 2004 tog jeg Søfartsvæsenets Speedbådskørekort.

Til top

Ski


I 1977 var jeg for første gang på skiferie. Det blev på sigt ret dyrt, da jeg siden har været af sted hvert år uden undtagelse, langt hovedparten af gangene i 14 dage. Sommerski i en uge er det også blevet til 3 gange. Mit favoritsted om sommeren er helt sikkert Zermatt i Schweitz, hvor terrænet når op i 3900 meters højde og størrelsen af skiområdet svarer til de små familieskisportssteder om vinteren. Den flotte udsigt til Matterhorn er bare et ekstra plus.

Skiløb er den ultimative sport i mine øjne. Det overgås ikke af noget andet. Motionen, den friste luft, den flotte natur, farten og terrænets udfordringer gør skisporten til en klar vinder.

Vinterferien har altid gået til Østrig - i de sidste mange, mange år til St. Anton am Arlberg -, da de hyggelige østrigske skisportssteder byder på små pensionater og mange restauranter. Jeg er alligevel også blevet for gammel til at ligge i sprit og fare på disko om natten, selv om dette naturligvis også er muligt.
Det er en stor glæde for mig, at min søn Anders, der er født i 1988, forlængst er blevet en ørn (= en levende raket) til at stå på ski. Han mestrer alle former for skiterræn, så pengene til hans skiskole gennem alle årene er givet godt ud. Min kone Else er også habil, om end ikke nær så fartgal som Anders og jeg.

Til top

Motion


Jeg har løbet i mange år, men det var min kone Else, der fik mig til at løbe lange distancer. Det er min faste overbevisning, at en god fysisk grundform baseret på stærkt hjerte, gode lunger og et godt blodomløb er den bedste forudsætning for en god alderdom.

Her er nogle af mine bedste præstationer inden for langdistanceløb:

Copenhagen Marathon 2002: 3 timer, 25 minutter og 42 sekunder (mit 4. marathon), hvilket giver en hastighed på 12,31 km/t over 42.195 meter.

Eremitageløbet på 13,3 km har jeg løbet hvert år i perioden 1986-2008, på nær 2006. I 2006 var jeg i USA, da løbet blev afviklet. Bedste tid blev opnået i 1992 med 53 minutter og 2 sekunder.

10 km på 38 minutter og 58 sekunder den 1. nov. 1992.
20 km på 1 time, 25 minutter og 18 sekunder den 1. april 1990.

Til top

Karate


I foråret 1975 startede jeg med at træne Shotokan Karate i Sporting Health Club på hjørnet af Gothersgade og Borgergade. Senere flyttede vi til Karateakademiet på Vermlandsgade. Cheftrænere var Jørgen Bura Larsen (5. Dan) og i 3 år Masahiko Tanaka (6. Dan og 3-dobbelt verdensmester). Den 29. marts 1980 blev jeg gradueret 1. Dan (sort bælte) af Tanaka sensei.

Jeg stoppede min karatekarriere i efteråret 1983, da jeg havde store problemer med mine knæ og sener i lysken, der fik al smidighed til at forsvinde. Det var klart for mig, at jeg ville ende som sportsinvalid, hvis jeg fortsatte. Endvidere var jeg begyndt at skele kraftigt på venstre øje, hvilket totalt ødelagde min koncentrationsevne pga. dobbeltsyn. Det sidste blev jeg heldigvis opereret for i 1986. Min smidighed, der forsvandt i start-80'erne, er aldrig kommet tilbage.

Til top

Motorcykel


I oktober 1984 købte jeg en 9 måneder gammel Yamaha XJ750 Seca med kun 9.000 km på klokken. Jeg havde i en kortere periode været på udkig efter en sådan model, og pludselig fandt jeg det helt rigtige tilbud.

I starten blev den brugt flittigt, men da Anders blev født, var der altid brug for mere transportplads, end en MC kan tilbyde, så gennem mange år kørte jeg kun ganske få km om året.

Fra december 1998 til marts 2006 stod den helt stille. Grunden var oprindeligt, at karburatordyserne var irret til, så 2 af cylindrene ikke kørte. Det blev imidlertid det ufrivillige oplæg til mange års stilstand, der først blev brudt i 2006, da jeg i starten af marts fik sendt den på værksted med et mål, at den skulle være køreklar til Bakkens åbning. Det blev den også, og i 2006 har jeg kørt over 3000 km på den. Jeg har lidt komplekser over dens ikke særligt brede dæk, set med nutidens standard, men nu vil jeg sætte en ære i at holde den kørende, så den en dag kan opnå klassiker status.

I efteråret 2008 fik jeg så et godt tilbud på en Honda CBR-1100 XX Super Blackbird fra 1997. Den så ud som ny og havde kun 37.000 km på klokken, så efter en uges tænkepause slog jeg til. Nu har jeg den maskine, jeg altid har drømt om, nemlig en vaskeægte raket med et formidabelt optræk. 200 km/t nås før man har blinket med øjnene.

At køre motorcykel er bare overlegent i forhold til biler. Så kan de godt pakke deres Audi'er og hvad ved jeg sammen. Det er bare en ikke definerbar lækker følelse at bevæge sig på 2 hjul.
Yamaha XJ 750 Seca
Honda CBR-1100 XX Super Blackbird

Til top